Saturday, 15 August 2015

PROJEK TELEKUNG !

Asslamualaikum.

First thing first, hehew. sempena cuti sem yg lama bebeno ni. aku telah memikirkan sesuatu yg nak aku buat. At least satu laa.
which is...................... Projek Telekung!
yiii haaaaaa!

Okay, memandangkan aku tak kerja cuti sem ni, and duit pon takda sgt, so.. ape2 projek yg nak aku buat mesti #nocost #nomodal hehew.

Oriteee! here we start!

1) Operasi cari kain2 lebih mak jahit baju orang. [ fyi mak kite menjahit baju :) ]

Pilih ikut yg mana quantiti nya masih byk dan corak yg cantik :)



2) Mula2 kita buat bahagian kepala dulu.



potong ikut separuh bulatan mcm gambar atas ni. ukuran pon dah siap ade :)


jahit tepi untuk lebih kemas :)

 


okay. yg ni untuk getah sikit yg kat atas kepala. alah senang jeer. getah seluar tu potong kecik yg memanjang skit. lepastu waktu nak jahit dkat kain tu tarik getah tu. then jahit :)


yang atas ni untuk yang bawah dagu tu. Eh jap. jgn lupa buat ni ikut betul2 ukuran kepala eaa. baru laa selesa nak pakai bawak solat :)


Yang getah utk belakang tu depend, nak buat tali ikat je pon boleh. lagi senang :)
tapi kalau macam atas mcm susah sikit nak cerita kat sini. alah, awok pakai ikat je lah.. hehew

And........ SIAP untuk BAHAGIAN KEPALA !

3) Buat utk bahagian badan pulak.  


Okay. utk yg bahagian badan saja pakai kain warna lain. (putih) sebab tak cukup kain. ukuran kita ikut je saiz ukuran telekung yg selalu kita pakai :)
kan mudaaah :)




Haaaa. yg ni pulak. ikut kreativiti masing2. 
ini untuk bahagian hujung bahagian badan. 

okay jum tgk bila kita cantumkan semua dari BAHAGIAN KEPALA, BAHAGIAN BADAN dan BAHAGIAN HUJUNG TELEKUNG!



4) Last sekali.......... Basuh telekung yang siap tu. Then sidai! kalau tak nanti pakai gatal2. hehehew.



TARAAAAAA! Siap pon akhirnyaaaa!


Semoga org2 yang lain pon boleh cuba :)
senang je :)
Dan semoga! kita semua sama2 semangat utk beribadah!
InsyaaAllah :)
Byee. Assalamualaikum :)







24 comments:

  1. Lawa la... Bagus ni...Bley buat bisnes telekung nanti... ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe.. tu lah.. tapi newbiy sgt lagi.. nak jahit pun lambat.. ngee.

      Delete
  2. Alahai comey nya telekung. Leh bisnes!!

    Jana Pendapatan Dari Rumah 2 ke 3k sebulan: INVOME 2-3k SEBULAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woahhh! InsyaAllah.. thanks for the advice : )

      Delete
  3. wah best gila pandai jahit !! cantik la telekung awak buat tu

    ReplyDelete
  4. cantiknyaaaaa! <3 boleh cuba ni ;) thankyouu share

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq :) boleh sgt kalau nak buat! Hehehew

      Delete
  5. CANTIK....kalau telekung yg mmg dah beli siap boleh ke buat cmni? ke mmg kne buat sdri jugak? heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe.. kalau dah beli siap tu macam susah je nak bukak balik jahitan. Ni pakai kain2 yg lebih je.. ngee

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  6. kreatifnya :) well done girl hehe

    ReplyDelete
  7. pandainya awak menjahit..
    boleh buat bisnes ni. hihi.

    ReplyDelete
  8. kreatif byk sgt..bkn sikit.hehehe.seronoknya....dpt mnjahit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. haah.. seronok.. lagi seronok kalau minat.. :)

      Delete
  9. bestnya pandai menjahit.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. best! Tapi takde la pandai sgt.. boleeehh laa

      Delete
  10. Replies
    1. Tu lahhh... x sgke jgk sebenarnyaa..

      Delete

nice